baby-jane-artistiekHaar moeder gaf haar de naam Jane S.. Geboren in juli 1969 in Paramaribo onder de sterrenhemel van Suriname dat toen een kolonie van Nederland was. Sterrenbeeld Leeuw.

Ik ben van pure Hindoestaanse afkomst en mijn roots liggen in India. 50% moslim, 50% hindoe.

Sinds 19 september 1975 in Nederland en nooit het Haagse verlaten. Nog voordat Suriname op 25 november onafhankelijk zou worden van Nederland vluchtte ook mijn moeder met een zesjarig kind en twee koffers. Op weg naar het beloofde land. Zij wilde een betere toekomst voor haar dochter.

Uit een koffer leven

We woonde bij aankomst in 1975 op de Trekweg bij de nicht van mijn moeder. Daarna in Paulus Potterstraat waarna we snel op de derde etage van de Boekhorststraat belandden. Later weer op de Trekweg en nu hebben mijn ouders hun vaste haven gevonden op de Laakkade. Je kunt je voorstellen dat ik gemiddeld niet langer dan een twee jaar op een basisschool heb gezeten of een langdurige vriendschap kon bouwen met vriendinnetjes.

Basisschool

In mijn herinnering was mijn eerste basisschool de christelijke Koningin Wilhelmina School (KWS) op de Broekslootkade op de grens van Den Haag/Rijswijk. Daarna in de Jan de Baenstraat waar ik de naam niet meer van weet of kan terugvinden. Toen we verhuisden naar de Boekhorststraat ging ik naar de Zuidwalschool. Vervolgens heb ik weer op de Koningin Wilhelminaschool gezeten waar ik groep 7 en 8 heb afgerond met een Cito advies havo-vwo. Ik had overigens in een toneelstuk over piraten op de Jan de Baenschool even voor het gemak, een hoofdrol en tijdens de eindmusical ook. Het zat er toen al in, vermoed ik zo. Ik groeide op met de muziek uit de jaren ’80. Abba, Madonna, Michael Jackson, Irene Cara, Cameo, Tina Turner. Uit die tijd heb ik nu nog contact met Mariska L.de Surinaams Hollandse Tina Turner die ik weer via omzwervingen tegenkwam bij InterCollege.

Opgegroeid dus ook met Joodse, Turkse, Marokkaanse vrienden en vriendinnen en zowel op openbare als christelijke basisscholen gezeten. Ik beschouw me als een wereldburger. Van alle geloven en culturen, normen en waarden toch iets tijdens mijn jeugd meegekregen.

Middelbare school

Ik wilde geen gewone fiets maar een herenracefiets met een stang waar ik snel mee naar de Rijkswijkse Openbare Scholengemeenschap kon racen. Het was een mooie route door Laak , Oud Rijswijk en zo’n vier kilometer enkele reis naar mijn school. Indrukwekkend zo’n grote school met zoveel leerlingen, een kantine waar de geur van koffie in de vroegte van ver rook. De geur van de kinderboerderij, groene omgeving en de sloot waar ik via het Julianalaantje fietste. Een stille soms eenzame route. Regelmatig wachten bij de spoorwegovergang wat ik soms als reden opvoerde als ik te laat kwam. Ik kwam in aanraking met diverse sociale klasses en was denk ik een van de weinige allochtone kinderen in mijn de eerste brugklas havo/vwo. Ik moest ontzettend wennen aan de verschillende leraren en hun stijl van lesgeven. Ik was in de eerste drie klassen de klassenvertegenwoordiger waar ik het opnam voor de beugelbekkies en kwetsbaren. Een memorabele tijd.

Nog meer verhuizen

Later door omstandigheden vanaf mijn puberteit heb ik gewoond in de Stevinstraat, Frankenslag en de Prins Mauritsstraat en woonde al op mijn achttiende op mijzelf. Iets van vijf jaar in de Van Galenstraat en ruim negen jaar in de Van Diemenstraat tot augustus 2001. Vervolgens met mij voormalige huwelijkspartner een huis gekocht op de Aagje Dekenlaan (5 jaar)  en nu ergens in de wijk Escamp sinds 2009. Het ziet er naar uit dat ik een record van vaste honk ga verbreken. Mijn wens is nog een keer te verhuizen. Midden in een winkelcentrum in een gelijkvloerse appartement, geen trappen meer in mijn woning. Het liefst zo hoog mogelijk voor het uitzicht maar niet op de allerbovenste verdieping. Nu ik nog gezond en fit ben maak ik plannen voor mijn oude dag. Niet afhankelijk zijn van mijn zonen maar op eigen kracht mijn laatste dagen op deze aardbol in alle rust leven en beleven.

Verliefd, verloofd, getrouwd en gescheiden

Ik heb het allemaal gevoeld en beleefd. De vlinders, spannend, romantisch op een plaidje met twee glaasjes en een goede fles witte wijn zwijmelen tijdens een ondergaande zon. Ik was ook smoorverliefd op mijn kitten, een rode kater genaamd Swiffy. Mijn eerste kind die ik helaas door omstandigheden heb moeten afstaan door de allergieën van mijn oudste mensenkind.

Eigenlijk val ik op blond met blauwe ogen en mijn ouders waren ook verbaasd toen ik een keer met een Hindoestaan thuiskwam. Ik was toen al een vrijgevochten meid en ze wisten niet zeker of dat wel zou passen bij een conservatieve man. Hij heeft het redelijk lang uitgehouden en daar ben ik hem ook dankbaar voor. Uit het huwelijk van veertien jaar samen heb ik twee prachtige puberende zonen. Ik zie elke dag weer een reflectie van ons karakter soms tot mijn spijt schitteren via mijn zonen.

Werk

Mijn eerste baan was bij Konmar als klantenservicemedewerkster terwijl ik solliciteerde als kassamedewerkster. Klanten te woord staan, producten ruilen, acties uitdelen en natuurlijk het personeel en sluitingsbericht omroepen. Het riedeltje zit nog in mijn hoofd: Attentie dames en heren, het is nu zes uur! Uw Konmar gaat sluiten. Wilt u zo vriendelijk zijn zich naar de kassa te begeven. Wij wensen u een prettig weekend en maandag zijn wij weer om 9.00 tot uw dienst”. Of deze: “Attentie meneer Hofman toestel twaalf alstublieft, meneer Hofman, toestel twaalf er wordt op u gewacht”. Meneer Hofman was de beveiliger in burgerkleding en dit was codetaal dat een klant werd verdacht van diefstal.

Toen ik op de Frankenslag woonde zag ik een advertentie bij de Appie: Oppas gezocht op de Kanaalweg voor kindje Judith. Ik verdiende mijn eerste 15 gulden als babysitter terwijl de familie zich amuseerde.

Ik heb hele diverse baantjes gehad. Na mijn uitzendcarrière als koffiedame en banketingmedewerkster kwam ik te werken bij het psychiatrisch centrum Rosenburg als assistente secretaresse. Later als projectasistente bij PTT Contest op de Binckhorstlaan, nu Binck36. In 1992 kwam ik bij PTT Telecom op de Prinses Beatrixlaan als management assistente bij Felix den Brabander. Samen met Nicole runde wij het secretariaat van Operations van Hans den Heijer. Marlene werkte voor Ron Matthews en Suzanne de Vogel voor Leo Coolen op die derde etage van Stichthage. Interne verhuizingen was des KPN. Van het ene naar het andere gebouw. Ik kan wel uren mijmeren over die gouwe ouwe tijd van KPN waar alles kon en mocht zolang het werk maar af was. Ik had altijd de leukste managers: Kees Stok, Michael van der Vlies, Robert-Jan Terwiel, Bas van Loosdrecht, Koenraad van Hasselt, Corinne Engelen, Suzan Kimkes. De ad interim Ton Planken had mij ooit gezegd, dat ik geen goede secretaresse was. Toen beledigd maar vandaag was dat een terechte pijnlijke waarheid.

Ik zou zes maanden blijven en dat werden in de berekeningen van een VSO, 17 jaar waarvan de laatste functie als junior communicatieadviseur. Een waardig afscheid, een goed gevulde bankrekening de feestdagen doorkomen.

Werk II

2008 was het jaar van afscheid nemen en opnieuw beginnen. Bij de massaontslag van KPN ontkwamen met mij vele communicado’s er dit keer er niet aan. Elk jaar was het spannend en elk jaar kon ik blijven. Maar dit keer ging het mes erin. Vanwege boventalligheid en verandering van functieprofielen paste ik niet meer in de toekomst van het telecombedrijf. Reorganisatie is pure politiek. Het gaat niet om de poppetjes maar om de strategie en dynamiek die daar achter zit.Plus als je een manager hebt die je goedgezind is, scoor je natuurlijk meer punten. Met trots kijk ik terug op een enerverende hoofdstuk waar ik los kon gaan in mijn creativiteit, techniek en inzet van crossmediale toepassingen. Altijd als eerste op de hoogte van de laatste telecomontwikkelingen. Ik zou er zo weer aan de slag willen! Helaas we moeten door.

Maar al gauw kon ik kiezen uit twee functies! Een bij Culturalis, die zich bezig hield met podiumkunsten, ook waar mijn hart ligt. En de ander bij SenterNovem op de communicatieafdeling. In overleg met mijn toenmalige echtgenoot besloot ik voor het laatste te gaan. Geen kaas gegeten van Duurzaamheid en Innovatie maar wel van communicatie, middelen, media en mensen. Het betaalde ook beter en dat was doorslaggevend. Ik kreeg complexe maar ook eenvoudige klussen. Twee dagen in Utrecht en drie dagen in Den Haag als standplaats. Ik vond het een avontuur met de trein reizen.

In detail vertel ik later of misschien in een boek wat het verhaal met de FNV was. In een van mijn artikelen Payrolling lees je een beetje wat er speelde. Na vier jaar ontslagen vanwege boventalligheid en reorganisatie. In die vier jaar dat ik er gewerkt heb, heb ik veel, heel veel projecten gedraaid. Met opgeheven hoofd verliet ik in 2012 het pand!

2008 was ook het jaar van mijn vechtscheiding die als donderslag bij heldere hemel kwam. Hij had het allemaal al uitbedacht volgens van plan A. Zij had plan B en wat er toen gebeurde lees je in een spannende thriller, binnenkort in uw boekenwinkel. List, bedrog, fraude, intriges! Een tango waar twee personen gepassioneerd en vurig vechten “in het belang van de kinderen”. Het enige wat ik daarover vandaag 2016 over wil zeggen: Ik wil mijn €40.000,- terug voor de bestemming die we in 2008 hadden bedacht, de studerende kinderen!’. Te lange titel, is het niet?

Tot slot

Enfin! Er is genoeg te vertellen en te delen vanuit welke perceptie dan ook. Vanuit het verleden naar het reden, connecting the dots. Waarom zijn dingen gelopen zoals ze zijn gelopen. Stond ik echt stil en nam ik de rust? Een ding is zeker; I am still standing, yeah!

Op LinkedIn vind je mijn carrière verloop, op Facebook mijn “Feestboek” en op Twitter deel ik mijn verhaal.

Sinds kort diepgaandere interesse in de Hindoestaans, Surinaamse en Indiase geschiedenis, cultuur, normen en waarden. Waar kom ik vandaan, wat is mijn identiteit, wat voeg ik toe, wat bindt en scheidt ons, wat kan ik betekenen voor anderen en voor mijzelf?

Mijn moeder gaf mij de naam Jane, niet wetende dat het zoveel voor mij zou betekenen.

Veel leesplezier en neem gerust contact op.

Met de  hartelijke groeten,

Jane

