Het moet een woensdagavond zijn geweest dat ik inbelde bij Lokadance het radioprogramma van DJ Jimmy V. Een programma met de laatste en heetste hits uit het Caraïbische gebied op deze zender als eerste te horen. Calypso, zouk, reggae, salsa, soca, rumba en nog vele andere genres. Ik versta niks van de hits maar het swingt wel verdomd lekker!

lokatel-logo

Lokatel was de lokale televisie- en radiozender in de Haagse regio waar Jimmy een uurtje per week zijn ding kon doen. Gevestigd in de Kerkstraat, een zijstraat van de Javastraat in een oud schoolgebouw waar op de begane grond de radiostudio en redactie zat. Op de website van de geschiedenis van de Haagse Radio lees je er alles over. Lokatel was de voorloper van de hedendaagse Omroep West, Den Haag FM en FunX.

Accentloos ABN

Ik belde in voor een prijsvraag en Jimmy vond dat ik een mooie timbre, klankkleur had. Hij vroeg live tot drie keer toe of ik écht van Hindoestaanse afkomst af want: a. mijn voornaam was niet gebruikelijk en b. ik had geen accent, dialect en sprak  met een enthousiaste dynamiek. Maar ook zo Jimmy, totaal geen accent of dialect te horen. Met zijn zware stem waar Barry White nog een puntje aan kan zuigen, vielen vele luisteraars voor zijn stem. Prachtig! Die avond nog kwam hij met zijn technicus langs in de Van Galenstraat om de prijs te overhandigen. Het was de nieuwste cd van…van…weet ik niet meer.

Een stem

Twee weken later belde Jim, ook bekend als Jimmy Verknipt, met de vraag of ik met hem wilde samenwerken om het radioprogramma Lokadance tot een succes te maken. Ik werd zijn side kick en vaste nieuwslezeres. Ik zocht wekelijks het laatste nieuws, herschreef de stukjes en maakte er een 40 seconde item van. Jimmy had een jingle gemaakt: “Dit is het nieuws met Jane Sharida”. Mijn achternaam klonk niet catchy enough. Als snel leerde ik een nieuws intonatie te ontwikkelen waarbij de klemtoon een belangrijk instrument werd. Ik weet nog dat ik 500 gratis stickers heb kunnen regelen van Letterop, een druk -en print shop. We bedachten een actie! LokaDance! Letter op, zet Den Haag op zijn kop! We ontvingen gasten en Alfred La Garde the voice of Veronica zat bij ons in de studio. Soms dolden we in de rondte met mijn zwoele stem die ik op commando kon opzetten! De luisteraars horen immers je stem en hebben er geen beeld bij.

Imiteren

Ik leerde ook hier weer accentjes ontwikkelen en imiteren van mensen. De kunst is met je ogen dicht te luisteren naar iemand, naar de dynamiek, de stopwoorden en dat dan te vergroten. Bij radio leer je luisteren zonder een voorstelling te hebben hoe iemand eruit ziet. Je hebt gauw door wanneer iemand uit Groningen, Amsterdam, Limburg of Rotterdamttt komttt.

De opnames en cassettebandjes heb ik nog maar ik heb geen cassetterecorder voor het terugluisteren. Ik was iets van 20 jaar (1989) en volgens mij heb ik twee jaar radio gedaan mede dankzij zijn gezellige echtgenote Sita. Ik ben verder op ontdekkingsreis gegaan. Ik leerde presenteren en spreken in het luchtledige. Geen zichtbaar publiek, geen teken van luisteraars, wetende dat er vast wel iemand is die je raakt en luistert. Zoals ik op die woensdagavond een teken van leven gaf! Had het zo moeten zijn?

Jimmy had zijn passie al vroeg ontdekt. Hij maakt nog steeds radio en nu via internetradio. Dankjewel DJ Jimmy Varma!

Maar het verhaal gaat verder!

In juni 2015 ontmoet ik Chris Kwant tijdens een van de Laakerhuisdebatten! Chris is de schrijver, oud-journalist van het boek Piraten, migranten en Lokatellies. Wat er toen gebeurde lees je hier verder Cineac Den Haag.

Met de hartelijke en swingende groeten,

Jane

