Van het ene naar het andere verhaal hups ik door connecting the dots. Trip to memory lane…ik ben nu in het jaar 2006. Ruim tien jaar geleden was het dat ik opsprong met een nieuw concept. Eureka! Willy Wortel momentje, pling! Inmiddels had ik afscheid genomen van het Laakerhuisdebat maar trok weer met Dann door stad en land met theatervoorstellingen onder de vlag van Surye. Dat debatteren vond ik namelijk ook altijd heel leuk en noodzakelijk maar hoe kon ik het combineren met theater.
Kijk, nu het concept er staat, denk je dat mijn neefje van negen het ook had kunnen bedenken. Het is niet complex maar te complex door de eenvoud. Probeer dat maar op papier te zetten of persoonlijk toe te lichten aan een stelletje rebelse meiden, die wel honderd keer onderbreken.

Het was zo’n druilerige dag dat ik op eens een brainwave kreeg op de Aagje Dekenlaan waar ik toen vier jaar al woonde. Dat brein staat maar niet stil. Heb ik me ooit laten diagnosticeren op ADHD of ADD? Nee, geen tijd voor, ik moet weer snel door, stuiter stuiter. Het zal me ook niks verbazen er iets van hyperisme uitkomt.

Van idee naar plan en uitvoering

Ik had twee creatieve en loyale spelers uit de Surye-tijd met Dann overgehouden waarmee ik goed door een deur kon. Ze waren beide op elkaar afgestemd en voldoende improvisatie opgedaan. Ze moesten vanaf nu ook zelf research doen over bepaalde stellingen. Soms zaten we de uitkomst van Tweestrijd te berekenen en bedenken. Ik kon de uitkomst niet op papier zetten maar in grote lijnen uitstippelen. We waren echt afhankelijk van de input van de bezoekers.

Kort samengevat is Tweestrijd een theatersketch met een dilemma waarna het publiek zijn mening geeft en de sketch met die input van het publiek wordt uitgespeeld. Snappez vous? 

Twee spelers. De een voor de stelling en de ander tegen de stelling. Bijvoorbeeld: Werken gaat boven studeren of studeren gaat boven werken? Je kunt het eeuwig over soebatten. Vindt er maar een oplossing voor. Zoveel mensen, zoveel meningen.

2006 Mosaico

tweestrijd-oktober-2006Het is dat HVL ons vroeg waar wij tegenwoordig mee bezig zijn, dat ik zei dat we ergens mee bezig zijn maar er nog niet helemaal uit zijn. Ze waren nieuwsgierig en ik presenteerde weer mijn plannen. Er was nu meer vertrouwen en nog meer gunning. Ik plande vier data met vier stellingen die nog nader te bespreken waren. Zij zorgden voor een locatie en wij voor de reclame en organisatie.
Een flyer van de eerste Tweestrijd. Enkele spelers zijn geanonimiseerd vanwege privé redenen. Mosaico was geen goede locatie met die gekke muurtjes in het midden en we wilden echt in een theatertje spelen. Het was een opstapje voor ons allemaal. Deze topics hebben we met zijn drieen gespeeld. Ik leidde de soms hevige discussies! Hindoestanen maakten kennis met een nieuwe vorm van communicatie.

Vrijwilligerswerk is ondankbaar werk

De leuke maar ook minder leuke kanten van het werken als vrijwilliger gebracht als in de setting van een sollicitatiegesprek. Gaat de sollicitant het dan toch proberen?  Bekijk de reportage van TV West Het andere Oog (niet meer beschikbaar)

Een kadotip (envelop) is een verzoek om geld, cash, money

Een pasgetrouwd stelletje opent op hun huwelijksnacht de cadeautjes en enveloppen die zij als geschenk hebben gekregen van hun families en vrienden. Valt het mee of valt het tegen? Wat moet je met tien koffie en suikerkannetjes? Of hadden ze toch een kadotip moeten geven? Een eeuwige dilemma voor mensen die weinig te besteden hebben of geen tijd om een op maat gekochte cadeau te kopen. Ook de discussie over de cadeaubon kwam ter sprake.

De godin van rijkdom Lakshmi is voor de rijke

Twee vrouwen, de één rijk én eenzaam. De ander rijk en op haar manier. Twee vrouwen in een setting van werkster en ‘werkgever’ waarin zowel de positieve als negatieve kanten van rijkdom op soms denigrerende wijze aanbod komt. Wie is er nou echt rijk?!

Het bejaardentehuis is het voorportaal naar de hemel 

Twee koppige bejaarden komen elkaar tegen in het verzorgingstehuis.De één somber en ziels- ongelukkig. De ander vrolijk en heel spontaan. Kan de één de ander overtuigen dat je de laatste dagen van je leven moet genieten en er het beste van te maken of…

T w e e s t r i j d

 In het leven staan we regelmatig voor tweestrijd. Moeten we wel of niet meedoen, zeggen we ‘ja’ of ‘nee’. In theorie lijken zaken makkelijker dan in praktijk. Soms zegt je verstand ‘nee’, maar je hart schreeuwt ‘ja’. Je gaat zaken overwegen met anderen of in jezelf. Je gaat in discussie met de engel op de ene schouder en de duivel op de andere. Soms kies je voor de gulle middenweg. Soms ‘you go with the flow’. Maar meestal kies je voor jezelf en later ben je heel gelukkig met die beslissing. Zo is het leven en je weet nooit hoe het afloopt! Tweestrijd is het leven en staat ook voor; besluiteloosheid, duel, gevecht, dilemma, dubio en discussie.

Tweestrijd is een programma dat toneel en debat op een leuke luchtige manier, de theorie en de praktijk, serieuze politieke en maatschappelijke dilemma’s, bij elkaar brengt.

Het doel van Tweestrijd is een praktijkvoorbeeld in een toneelstuk van 20 minuten neer te zetten door improvisatiekunst en het einde open te laten. Zodat er in de theorie, gedebatteerd kan worden over het dilemma. Met de feiten en argumenten uit het debat wordt het einde van het toneelstuk bepaald. De laatste scene van het toneelstuk wordt opnieuw gespeeld met feiten en argumenten die het publiek heeft aangereikt.

Je kan wel praten over zaken en een ander uitleggen hoe dingen in elkaar steken maar de praktijk is heel anders dan de theorie. Beluister hier de ingesproken instructies voor Tweestrijd 3:08 minuten.

Wil je meer informatie over het programma Tweestrijd, neem dan contact met mij op

2008 Theater Pierrot

Wat we exact in 2007 hebben met Tweestrijd kan ik me niet zo goed meer herinneren. In een digitale archief vind ik alleen nog goed opgeborgen flyers en foto’s. In 2007 was ik vermoedelijk te druk met De Deur samen met Dann.

De Tweestrijd ging door. Met zijn drieën!

Zin en onzin van vitame B Burgerschap

Een Turkse en een Marokkaanse in Den Haag. Ze hebben één ding gemeen! Hun Hindoestaanse buren. Wie maakt de stad schoon? Wie helpt mee? Of komt het weer van één kant? De zin en onzin van burgerschap in de gemeente Den Haag. Hoe betrokken ben jij eigenlijk? Bekijk hier de reportage van MTNL Het andere Oog/ TV West. Ons gedeelte start vanaf 6:30.

 Media vs Mini-ster

tweestrijd-minister

Op een persconferentie wordt een nieuwe minister wordt geïntroduceerd aan het volk via de media. Wie is zij? Minister van welke zaken? Ze heeft geen inhoud maar wél cup dubbel D van Democratie. De media smult van haar verschijning. Alle aandacht gaat naar haar! Tweestrijd: Media misbruikt de Minister of Mini-ster gebruikt de Media. Gastspelers Joy, Q cameraman en V. geluidsman.

 

 

 

 

Studeren vs Werken!

‘Ik heb er 5-30-2008-studeren-werkenmijn buik van vol! ze nemen toch liever iemand aan met de meeste werkervaring. Wie zegt dat? Meisje kijk naar mij, ik ben net afgestudeerd en bedrijven staan in de rij voor mij!’

Eén baan, twee sollicitatiegesprekken. De één net afgestudeerd. De ander al ruim 7 jaar werkervaring. Wie wordt er aangenomen? Degene met de hoogste en meeste opleiding en geen werkervaring óf toch degene met de jarenlange werkervaring en minder opleidingen?

Om er nog een schepje boven op te doen. Twee vrouwen zijn zwanger.
Eén baan, twee sollicitatiegesprekken. De één net afgestudeerd. De ander al ruim 3 jaar werkervaring. Wie wordt er aangenomen? Degene met de hoogste en meeste opleiding en geen werkervaring óf toch degene met de jarenlange werkervaring en minder opleidingen?

Na de discussie en de input van het publiek spreken de kinderen van de zwangere vrouwen de visie van het publiek uit op de keuze!

Enkele reacties uit het publiek
“Als je verder studeert, kun je een hogere functie krijgen”
“Grappig, de zwangere vrouwen en na 9  maanden zien we de kinderen weer terug komen”.
“Sommige functie eisen nu eenmaal werkervaring”.
“Wat weet nou zo’n groentje die net uit de schoolbanken komt”
“Studenten kennen de theorie, maar gaan op hun bek als het om de praktijk gaat”.

Het foute gezin vs het perfecte gezin

Dit toneelstuk is mede mogelijk gemaakt door het publiek van 30 mei jl. Heel veel mensen hebben hun input voor een fout gezin geleverd. Van deze input hebben wij een ‘fout gezin’ samengesteld en een humoristisch maar herkenbaar toneelstuk van geschreven.

Hoe fout is een fout gezin? Een gescheiden moeder die regelmatig wisselt van partners, rookt, drinkt en haar kinderen verwaarloost. De oudste dochter een Gothic-type die onderdrukt en geslagen wordt door het jongere zusje. De jongste dochter die zwanger is en wil stoppen met school. Is dit hét toneelvoorbeeld van een foute gezin? Of is dit de keiharde realiteit? Wat gaat er fout in dit gezin? Ligt de basis van opvoeden bij de moeder of ligt het bij de overheid?

Juni 2008 ism HVL

 

 

