Het was dat Dann letterlijk in 2007 met de noorderzon vertrok dat ik besloot om Theater Surye opnieuw te laten registreren bij de notaris. Ik wilde me nooit bezighouden met de facturen maar met regisseren en maken van sociaal maatschappelijke toneelstukjes en herkenbare sketches. We kregen veel verzoeken en het werd ook weer tijd na 2008, het jaar van afscheid nemen, wat theaterdingen op te pakken. Op 22 december 2009 zat ik dan bij de goedkoopste notaris in Zuid-Holland.

Ik merk dat als je zaken officieel maakt, het ook gaat stromen want je hebt immers een verantwoordelijkheid erbij en kijk je anders naar een opdracht. Onze vaste fans waren toch de fossielen van HVL en hun netwerk die heel graag met ons samenwerkten om hun doelgroep te vermaken en te betrekken. Eerlijk is eerlijk, wij gunden het hun ook. Maar dat terzijde.

Ik was samen met twee andere bestuursleden en spelers voorzitter en programmamaker van mijn theaterclubje. Dat bracht nog al wat werk met zich mee. Besturen, financiën, inkomsten, uitgaves, BTW, aftrekposten maar ook vrijwilligersvergoedingen. En wat dacht je van scripts schrijven, rollen verdelen, spelers werven, verzoeken honoreren op basis van beschikbaarheid. Plus inspelen op actualiteiten en social media. I was running my own business naar mijn betaalde baan. Doordeweeks in de avonden repeteren in mijn grote keuken op de Aagje Dekenlaan.

Hier en daar als figuranten meedoen en creatieve concepten bedenken. Immers alles was en is politiek en theater. De website http://www.surye.nl is nog in de lucht maar ik overweeg deze om te zetten naar WordPress met een contact pagina. Arnold, een oud collega van KPN heeft ons ontzettend goed geholpen bij de opzet, maar het is niet meer van deze tijd. Ik vemoed dat ik de website ga opheffen nu we al meer dan vier jaar mediastilte hebben en hebben voor het laatst echt opgetreden bij het Sarnamihuis met sketches ter inleiding van een debatstelling.

Waar ik het meest trots op ben zijn toch de Tweestrijd-sketches, Bara Bisaal en Spreken is zilver, zwijgen is goud. We werkten samen met een diversiteit van organisaties.We werden veelal gevonden door het Hindoestaanse netwerk of van horen zeggen. Zo gaat dat.

In aparte artikelen licht ik enkele highlights en lowlights. Dus lees vooral met me mee om te ontdekken waar ik vandaan kom en tot welke conclusies ik kom. Sommige zaken wil ik niet online zetten maar bedenk nu ineens dat ik iets van 52 artikelen heb gepost en misschien wel een boek kan schrijven. Het begint namelijk al redelijk vorm te krijgen. Alleen zoek ik nog naar de invalshoek. Een roman, een biografie of een vanuit de ik-vorm. Blijven schrijven. Het zal ineens gaan rollen…

Met de hartelijke groeten,

Jane

 

 

 

 

