Begin 2012 was ik samen met nog wat collega’s door middel van een vso ontslagen bij AgentschapNL  Ik was ruim een jaar nauw betrokken bij het ontslag van de flexibele schil medewerkers en toen al wist ik dat alles een kat en muisspelletje is. Een beetje nemen en een beetje geven. Ik raakte steeds meer geïnteresseerd in politieke partijen.Ik had enorme bewondering voor de FNV en andere vakbonden.

Was het niet februari dan was het een maand later, maar niet veel later dat ik de stoute schoenen aantrok en me ging oriënteren op dat terrein. Ik ben nog steeds stellig van mening dat je als communicado neutraal maar zowel links als rechts moet kunnen denken en doen. Juist vanuit diverse percepties je professie uitoefenen.

Ik begon rechts, bij de VVD. Eerder was ik op sollicitatiegesprek geweest voor een medewerker opleidingen en trainingen. Helaas was ik het niet geworden. Ze vonden mijn zacht oranje vest wel goed gekozen. Enfin.

Op hun website werd en cursus liberalisme gehouden voor leden. Ik wilde nog niet direct lid worden maar slechts oriënteren in dat spectrum van politiek. Met een telefoontje en wat argumenten kon ik samen met mijn vriendin als niet-lid toch deelnemen aan deze cursus op de Laan van Copes Cattenburch.

De eerste indruk was dat de cursisten, leden, stuk voor stuk witte grijze oude mannen waren. Ze droegen allemaal in het kleurenspectrum tussen grijs en blauw een al dan niet op maat gemaakte pak. Ik vergeleek ze met de oudere versie maar dan zonder bretels met Jort Kelder.

Mijn vriendinnetje en ik waren de enige twee zwarte, vrouw en ook nog veel vragen stelden. Wij waren vanuit ons werk wel gewend aan dat beeld maar dit was toch weer even slikken.

We concludeerden dat de VVD lang zo slecht nog niet is. Maar er was meer. Zo begaf ik me in korte tijd op diverse borrels, bijeenkomsten als aspirant-lid bij D66, CDA, SP, Groenlinks. Je wordt met beide armen warm ontvangen. Ik had Rabin ook even aangetikt om eens te polsen wat het nou zou allemaal inhield. Zoals alle leden altijd aanbevelen,word lid en dan krijg je toegang tot informatie, bijeenkomsten en dan proef je de sfeer. Hij bood me aan eventueel te begeleiden. Daar is helemaal niets van terecht gekomen. Maar ik wilde nog verder oriënteren

Zo ook bij de PvdA, waar ik op gesprek ging bij Marije Talstra en Anke van Kampen op het Stationsplein in Den Haag. Ik werd in mijn beleving tot op het bot bevraagd Wat mijn ideeën waren over Internationale Vrouwendag, armoedebestrijding en werkgelegenheid.

 

Lees later meer….

