flyer-augustus-2012Na een lange stilte sinds 2003, en er was nog al veel gebeurd in die negen jaar. Na een periode van letterlijk Tweestrijd in de nieuwe vorm was er ook bij hen  veel veranderd. De Spil op de Noordpolderkade was tegen de vlakte gegaan, de vaste honk in Laakhage hadden ze verlaten en zaten ze bij Vliethage. De panelleden waren verliefd, verloofd of getrouwd en andere prioriteiten. De maatschappelijke discussies waren heviger en mensen werden eerder tegenover elkaar gezet dan samengewerkt. Vanuit de gemeente zijn de regels ook verscherpt. Alles moest kleiner, compacter, werd gekort of moest aan een soms onuitvoerbare voorwaarden voldoen.

Social media voor dinosaurussen

flyer-oktober-2012Ondanks deze moeilijke periode was het ouderwets gezellig en vonden we troost in elkaars verhalen. De “dinosaurussen” zijn ook ouder geworden en je merkte dat het allemaal wat trager ging dan ruim tien jaar geleden. Het verontrust me dat deze grijze duiven nog eens in het harnas zullen sterven. Volgens mij is ook nog eens de oudste Hindoestaanse vereniging.

Het werd nu ook tijd dat de “fossielen” meegingen met de tijd van sociale media. Er werd een Facebook-pagina aangemaakt. Er werden wat stellingen online gezet en bezoekers reageerden. Leuk! Het spel was begonnen. Ik had er ontzettend veel zin in. Het gaf mij nieuwe energie en daarbij had ik ook een flink netwerk opgebouwd. Daarnaast was ik per 1 mei ontslagen bij AgentschapNL maar ben ook per die datum lid geworden van de Partij van de Arbeid. Over connecting the dots gesproken.

Verandering en vernieuwing

eindversie-witHet concept van het Laakerhuis werd breder en voor alle doelgroepen. De naam is aangepast van HVLagerhuis naar Laakerhuis debat. Immers werd het debat altijd in het stadsdeel Laak gehouden. Daarnaast was ik ook uitgeroepen tot de Oprah Winfrey van Laak wat ik iets te veel eer vond. Mensen maken van je wat zij willen. zolang het positief is, gaat het goed. Samenzang werd niet meer “Meera Juuta hai japani”, maar “Oh oh Den Haag”, het Haags volkslied werd luidkeels meegezongen door tientallen Hindoestanen. Hoe mooi was dat? Als toevoeging bedacht ik alle stand-up comedians, talenten, een podium te bieden om hun nieuwe kunsten bij ons te komen oefenen. Ook vernieuwend aan het concept was ‘the one minute of fame“-pitch voor kleine ondernemers. De een gaf 50% op de fotoshoot, of op een training, de ander nam een sample mee van een product.  Daarnaast moest er iets van publieke communicatie worden ontwikkeld zoals een flyer!

Tenslotte!

Tot sflyer-november-2012lot heb ik ook mijn rol als debatleider verdeeld met Joy S. Zijn presentatietechnieken vielen mij al eerder op en hij timmerde ook hard aan zijn carrière. Ik gunde hem ook een nieuw podium om zich te laten zien. Zijn vader is trouwens ook bestuurslid en met dat oog hoopte ik dat we een jongere bestuur konden opzetten om het werk van de Toetanchamons voor te zetten in Laak. Niet te vergeten de vrijwilligers Seema en Miena die elke keer met bara’s , goegoerie en lekkere Surinaamse hapjes klaar stonden in de pauze. Hulde! Desalniettemin, het waren weer leerzame tijden. Over connecting the dots gesproken.

 

Ik maakte voor het eerst kennis met Henk Kool, wethouder SZW in Den Haag. In mei 2003 benoemde hij mij tot zijn ambassadeurtje.

Gelukkig heb ik nu meer foto’s, naslagmateriaal bewaard van deze tijd. Want toen we begonnen in 2003 dachten we er niet aan om dingen vast te leggen.Althans minder gehypet op selfies, social media en Facebook. Het digitale tijdperk heeft nog al wat voor vernieuwing gezorgd. Of dit in positieve of negatieve zin, we zullen het nooit weten. Nu gaat de ronde dat we minder sociaal zijn en een ander bericht spreekt dat weer tegen. Mijn vraag is dan: Wie vertelt het verhaal en van welke kant komt het?

Neem de tijd om het ontstaan van het Laakerhuis debat te lezen. Het geeft een totaal beeld van verbindende puntjes waar ik nu sta.

HVLagerhuis tot Het Hindoestaans Debat 2002-2003

Bedankt lieve bestuursleden voor het vertrouwen! Bedankt alle vrijwilligers waar ik met open armen ontvangen wordt. Bedankt bedankt bedankt.

Met de hartelijke groeten en een diepe buiging,

Jane

Ook een Laakerhuis debat organiseren? Neem gerust contact met mij op.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

