Het is 4 maart 2013

Ruim 20 jaar betreed ik het podium! Veel ervaring met radio, tv, voice-over, radiospotje en als presentatrice van kleine- tot grote evenementen. Een goede presentator is goud waard! Iedereen kan leren presenteren. Het is kwestie van oefenen, oefenen en nog ’s oefenen. In de tram, in de auto, voor de spiegel, overal waar je de tekst maar kan oefenen. Het belangrijkste is bewustwording van je stem!

Presenteren is topsport!

Bij topsport hoort een topconditie! Je stem, lichamelijke conditie en fysieke conditie. Daarnaast is de dynamiek waarin je spreekt uiterst belangrijk om de aandacht van je publiek vast te houden.

Hoe vaak heb ik me zitten ergeren aan een duurbetaalde presentator die een krakende, piepende niet verstaanbare presentatie hield. Of een presentator die zo traag spreekt dat je het gras kunt zien groeien. Gaap!
Ik geef je alvast drie gratis tips om niet te presenteren!
  1. Als je een piepstem hebt, raad ik je aan een andere hobby te vinden. Iets waar je wel goed in ben. Je stemgeluid, timbre, klankkleur is het instrument om een succesvolle presentator te zijn. Heb je een krakerige, trillende stem, of zet je een stem op, stop daarmee. Zoek echt een andere hobby. Neem eerst je stem op via een recorder, beluister het en laat anderen ook een eerlijk oordeel geven. Of vraag mij om feedback.
  2. Heb je angst om te spreken voor een publiek, begin dan klein op verjaardagsfeestjes of in een achterafzaaltje.
  3. Gebruik geen PowerPoint! Als je het toch doet, loop ik weg! Tenzij je het gebruikt als achtergrond met een krachtige afbeelding.

Voor de andere zeven tips kun je me bellen, mailen of whatsappen. Ik ben ook beschikbaar voor al je feestjes en partijen, grote en kleine evenementen en als strenge debatleider en vrouwelijke dagvoorzitter met een kleurtje.

Het mooiste compliment als dagvoorzitter kreeg ik van professor Chan Choenni:

Ik heb nooit eerder een Hindoestaanse vrouwelijke dagvoorzitter meegemaakt en je doet het goed. Ik ben trots op je”.

Steek die maar in je zak!

Met de hartelijke groeten,

Jane

