vrienden

 

Vrienden komen, vrienden gaan…

Hoe maak jij toch zo snel contact met mensen? Hoe komt het dat jij zoveel vrienden hebt? Om eerlijk te zijn heb ik heeeeeeeel veel kennissen, vrienden en daarnaast een heeeeeeeeeele grote familie die ook weer een achterban heeft.  Laat ik je direct corrigeren dat ik heeeeeel veel vrienden heb maar heel weinig mensen écht ken. Dat is al een groot verschil, toch? Ik heb slechts een handje vol vrienden waar ik een lang en intensief proces mee ben gegaan.

Vrienden komen en gaan en leren je iets om weer verder te gaan. Ze brengen je van A naar B en laten je los. We hechten veel waarde aan een goede vriendschap. Als je elkaar niets te bieden (meer) hebt, ga je al dan niet alleen weer verder en ontmoet je weer nieuwe mensen. Sommige blijven even sommige heel je leven.

Je leert mensen kennen op school, op je werk, via een sociaal leven, een hobby of passie, maar ook via je familie. Je moeder, je vader, een broer een zus hoeft niet per definitie je beste vriend(in) te zijn. Je kunt heel goed vriendschappen vinden in andere en vaak vreemde mensen.

Zo gebeurt het op een dag dat je ineens veel mensen om je heen schaart. Wellicht niet allemaal via Facebook maar zeker wel in levende lijve of in een emotionele band of gedachte.

Niet dat ik een bekende hindoestaan ben maar omdat ik vanuit theater en toneel ruim 21 jaar het podium heb beklommen kennen veel mensen mij. Ik merk dat wanneer mensen om je kunnen lachen en met je kunnen lachen sneller tot je aangetrokken voelen, dan wanneer je een sombere muts bent.

Als presentatrice ben ik een welkome gast bij vele culturen door ook hun taal te leren spreken en begrijpen. Echt serieus, ik ken maar een paar woorden Turks en Arabisch. Het is toch ook mooi om elkaars taal te spreken. Mijn Turkse kennissen vinden dat ik bijvoorbeeld moet ophouden met op alles maar ‘cok guzel’ (heel mooi ) te vinden. Maar ik vind ook alles echt heel mooi!

Ik kom graag bij interessante bijeenkomsten van stichtingen, wijkverenigingen en bewonersorganisaties  en geef ook graag mijn visie op uiteenlopende wijkgerelateerde problemen.

Met mijn debatten heb ik echter geen vrienden maar vijanden gemaakt. Alhoewel ik ook een spreekbuis was voor mensen die hun mening wel hadden maar niet durfde te ventileren. Door niet mee te gaan, maar je eigen mening te delen en plein publiek trekt ook mensen aan, blijkbaar.

Een groot netwerk, een heleboel kennissen en allen zo uniek ansich! Dankjewel voor de lessen des levens.

Nu kan ik vertellen hoe echte vrienden herkent en of zij jaloers zijn of het echt met je menen, maar ik vertel je in eerste instantie hoe je vrienden kunt maken. Waarom? In deze digitale wereld vol met social media, LinkedIn, Twitter en Facebook, laat staan internetdatingsites, individualiseert de samenleving! We blijven veilig achter die pc zitten en zoeken naar virtuele vriendschappen. NEE!!! Ga er op uit, get your fat-ass of the couch en start met leven en interacteren met elkaar! Vanuit de praktijk merk ik dat mensen steeds meer behoefte krijgen aan oog-tot- oog contact, interactie, non-verbale communicatie, leuke dingen samen doen! Uit die telefoon! Ben je niet tevreden over je huidige vriendschappen? Jij bepaalt met wie jij om wil gaan en met wie niet. Dit is jouw leven, waar jij de regisseur van bent!

Drie tips om nieuwe vriendschappen te sluiten waarvan het belangrijkste “alles begint natuurlijk bij jezelf.”

  1. Vertrouwen! Vertrouwen in jezelfen in een ander. What if? Stop met jezelf blokkades op te werpen! Vertrouwen!
  1. Zorg goed voor je lichaam en geest.
  1. Sta open voor alles wat op je pad komt! Be a yes-man!

7 tips om vrienden te maken!

  1. Initiatief. Alles begint met de eerste stap, een nieuwe wereld een andere indruk. Ga van die bank af, weg van die TV (die toch niet terugpraat), weg van die mobiele telefoon en WhatsApp!
  1. Hobby! Zoek en vind de passie in jezelf. Het kan gewoon door op de bank te zitten en een persoonseigenschap verder te ontwikkelen (gelukkig zijn) of een passie van postzegels verzamelen noem ik het maar voor het gemak. Zeg tegen jezelf ‘ik wil de beste worden in…vul maar in.
  1. Ik ben zoals ik ben! Tuurlijk moet iedereen je accepteren zoals je bent. Maar kijk’s goed naar jezelf in de spiegel. Stel je zelf de vraag? Zou jij vrienden met jezelf willen worden? Ben ik mijn beste vriend? Zie je dingen waarvan je denkt dat het geen aantrekkelijke eigenschappen zijn? Vind je jezelf leuk gezelschap of eigenlijk niet? Mensen ruiken en voelen het: als je denkt dat je niet leuk bent, dan vinden mensen je ook niet leuk. Zie je in je eigen gedrag verbeterpunten? Begin vandaag nog met veranderen. In kleine stapjes kun je weldegelijk ombuigen. Een goede vriendschap begint bij en met jezelf. Hou van jezelf.
  1. Kies je vrienden met zorg. Kies vrienden die in dezelfde levensfase als jij zitten. Kies vrienden die je iets te bieden hebben, waarvan je iets kunt leren, plezier en een geweldige tijd. Of heb je liever behoefte aan vrienden die ouder of wijzer zijn? Ben je zelf vrijgezel en zoekende, begeef je dan ook in die kringen. Ben je getrouwd met kinderen ook zo. Je begrijpt elkaar veel beter in de verschillende fases en kunt steun en begrip van elkaar krijgen. Het mag een breed scala aan diversiteit zijn.
  1. Vrienden krijgen, vrienden houden en vrienden laten gaan. Ruzie krijgen met een goede vriend, of een goede vriendschap die langzaam doodbloedt, is vervelend en wil je voorkomen. Bedenk voor jezelf wat je wilt: doorgaan of stoppen. Wil je doorgaan, stop dan nieuwe energie in de vriendschap. Heb je je misschien niet helemaal gedragen als een vriend en heb je er spijt van? Zeg dan dat het je spijt en dat je het een volgende keer anders zal doen. Zo kan je je vriendschap redden. Vecht geen ruzies uit via Facebook, SMS of Whatsapp, maar drink een kopje koffie tegenover elkaar in een cafeetje om de hoek.
  1. Verwacht niet meer van een vriendschap dan er in zit. Te hoge verwachtingen kunnen een vriendschap kapot maken. Wil jij je vriend elke dag zien maar heeft hij ook andere dingen te doen? Accepteer het en maak er geen drama van. Geniet van de tijd die je samen hebt, en respecteer dat je vrienden ook een eigen leven hebben naast jullie vriendschap. Geven en nemen in de juiste proporties.
  1. Tot slot vrienden komen en vrienden gaan. Ze leren ons en wij leren hen iets. Koester een vriend die een ander pad heeft gekozen en koester diegene die jaar in jaar uit jouw eeuwige gezeik heeft moeten aanhoren….tot de dood jullie zal scheiden…

Ik wil mijn vrienden bedanken voor de levenslessen en al meer dan tien jaar meelopen op mijn pad. Bedankt voor het vertrouwen.

Met de hartelijke groeten,

Jane

