“Geef me een baan die bij me past en ik hoef nooit meer te werken”
-Confucius –

Opvoeden en ouders

De jeugdwerkloosheid begint veel eerder dan een diploma op zak en trek de wereld, de stad, Den Haag maar in. Het begint bij je geboorte. Geestelijk of lichamelijk gehandicapt, een stoornis van ADHD of onbegrepen angsten. Het begint in de omgeving waar je opgroeit, de straat, de gallerijflat of eengezinswoning in een Vinexwijk. Hoe je ouders met elkaar omgaan en hoe ze je opvoeden (10 manieren), wat geven ze je mee en wie zijn je vrienden in je poëziealbum?

Onderwijs

Dan ga je naar de basisschool, middelbare school en later misschien, heel misschien naar de hoge school. Je komt in aanraking met verschillende sociale klasse, je pubert als een stuiterbal, niks moet, alles mag. Jongens of meisjes zijn stom en je docent geschiedenis rijst op uit de graftombe van Toetanchamon als hij je weer naar de gang stuurt. Mentoren proberen je in het gareel te houden of zoeken in alle ijl passend onderwijs of een stageplaats. Wat nou stage?

Als je dan niet de klas  bent uit gestuurd dan heb je zelf wel voortijdig de school verlaten en worden je vrienden die hetzelfde denken over de toekomst je “brothers from an other mother”.

Justitie

De jeugdwerkloosheid gaat ook over jongeren, jongens én meisjes die in de gevangenis terecht komen door groepsdruk of voor een beter leven! De zogenaamde beroepen in de tuincentra met  groene vingers. Zoek daarna maar een baan! Het gaat ook over tienermoeders, veelal alleenstaand en vanuit die positie emanciperen  jonge vechters zich een carriere omhoog al dan niet met kinderopvang. Tienermoeders die hetzelfde doen als hun eigen moeders, jong beginnen snel klaar.

Overheid en ondernemers

De jeugdwerkloosheid gaat verder dan alleen werk, werk en nog ’s werk! Het gaat ook over de interne organisatie, hoe richt je de interne werkprocessen in, met welke collectieve of persoonlijke belangen heb je te maken. Wie gaat dat betalen? Zijn er EU fondsen, stevenen we af richting Spanje en Griekenland? Zit Den Haag straks ook met een verloren generatie? Maar ook over politiek, wie kent wie en dealtjes tijdens netwerkbijeenkomsten sluiten. What’s in for me, is the question, vraagt het MKB. Van Social Return krijgen bedrijven spontaan allergie! Maatschappelijk verantwoord ondernemen of betrokken ondernemen. People planet profit is er ook zo eentje.

Emancipatie en participatie

Jeugdwerkloosheid gaat over integratie, emancipatie, discriminatie van brief tot sollicitatiegesprek. Het gaat ook om, als je niet kan leren, ontdek dan je passie en talent en wordt zelfstandige zonder personeel. En niet te vergeten, jezelf representatief presenteren, talk the walk, foutloze brieven en CV’s en boven het maaiveld je kop durven uit te steken. Meedoen, meedoen als vrijwilliger om het gat in je CV op te vullen, want stel je voor dat je iemand wordt met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.

Als je dacht dat je er bijna was, is de jeugdwerkloosheid ook over hoe geschiedenis van je ouders zich herhaald. Je ouders een bankzitter dus jij hebt geen andere voorbeeld en daar moet je het dan maar mee doen. Geen netwerk om te lobbyen, geen kruiwagen en geen net pak.

Tot slot!

Alles bij elkaar is de aanpak jeugdwerkloosheid veel groter dan alleen maar werk, banen en stages! Wat we door de bossen niet meer zien, zijn de jongeren, de jongens en meisjes vol onzekerheden, angsten die de arbeidsmarkt gaan betreden. De media regeert en duikt bij ieder nieuwtje er boven op, en maakt ons soms angstig of probeert de kijker een objectief beeld de huiskamers binnen te schieten. Twitter ontploft met de hashtags #werkloosheid #jeugdwerkloosheid.

Kansen

Laten we met zijn allen denken aan hoe wij zelf waren toen we 22 jaar waren, net van school en toen al een rugzak(je). Wie heeft jou ooit een kans gegeven? Bedenk wat kan jij doen om jongeren te helpen, coachen, motiveren, luisteren en over te gaan tot actie! Kleine succesjes maken ook een grote. We can’t save them all, we can start just by one, one, and an other one.

Nu investeren straks profiteren!

Mijn ambassadeurschap stopt op  5 mei a.s. en de aanpak jeugdwerkloosheid gaat door. Ik heb laten zien dat de ambassadeur, een boegbeeld, een aanspreek en escalatiepunt werkt. Ik geloof in de filosofie van presentie. Extern iedereen aangesproken op hun handelen. Intern ook de kussens opgeschud. Laten zien dat wat onmogelijk is mogelijk is. Luisteren naar wat er niet gezegd wordt. Focus voor de complexe problematiek.

Een jaar is te kort om te zaaien én te oogsten. Ik merk nu pas dat ik kan oogsten en doorpakken. Het is nu aan hen die de handschoen willen oppakken. Ik heb alles maar dan ook echt alles gezegd, geschreven en gedaan wat ik kon doen. Natuurlijk zal ik fouten hebben gemaakt, of dingen laten liggen. De Haagse integrale aanpak werkt. De resultaten zijn goed, maar het kan nog veel beter. De gemeente heeft voldoende adviezen en aanbevelingen in een rapportage gekregen en eventueel doorpakken.

Ik neem geen afscheid want we komen elkaar hoe dan ook in welke setting dan ook vast nog wel tegen. Je vindt mij in de straten en steegjes, in gesprek met jongeren, werkgevers of iets met politiek.

Ik heb geen dag gewerkt voor de gemeente Den Haag, ik heb 24/7 mijn droom geleefd. Vaak kwam ik sneller vooruit in mijn eentje, maar met zijn allen veel verder.

Het gaat je goed! Het was mij een waar genoegen. Diepe buiging aan hen die mij de kans hebben gegeven, diepe buiging aan hen die naar mij luisterden, steunden en informeerden (en je weet heus wel wie ik bedoel)

Bekijk de behaalde resultaten op LinkedIn

Met de hartelijke groeten,

Jane
Haagse ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid 2013-2014
beschikbaar voor complexe projecten

soedjata 9 april 2014 14:49
Bedankt voor alles Jane. Je bent geweldig!!! Ik heb veel van je geleerd en je hebt me onwijs geïnspireerd. Jij verdient ook een diepe buiging. *ik buig*

erik younus vergeest 9 april 2014 18:58

Bedankt Jane, je bent een echt strijder, baal echt dat je helaas moet stoppen…
Jij buigt en ik geef jou bij dezen een staande ovatie!
We houden sowieso contact!
😉

