Nou! Dat ga ik  je vertellen! Iedereen, ja zelfs de media, vroeg zich af wat ik ging doen ná een jaar ambassadeurschap! Mijn keuken schilderen was mijn primaire reactie.

Bouwmarkt

Gisteren was het dan zover! Eerst de keuken helemaal leegmaken! Vandaag in  de bouwmarkt  werd ik overrompeld door de diversiteit! Rijen vol verf, beits, structuurverf! Ivoorwit, RAL9001 RAL9010 wit, sneeuwwit, crèmewit, grijswit en wel 50 tinten bruin, huismerk, grote en dure merken, dekkend, extra dekkend, dekt in een keer. Speciaal voor buiten en/of binnen! Hoeveel liter en is het duurzaam? Dan moest ik natuurlijk nog een verfroller uitzoeken. Zoveel keuze!

Keuken

Stopcontactdozen weghalen, hier en daar gaatjes vullen met klaar en klare plamuur, hier en daar gladschuren, de randjes netjes aftapen, alles afdekken met dekzeil en rollen maar. De hoekjes en randen met een speciale kwast. Hier zit nog een vlekje, daar nog een gemiste plek. Wat een klus. Klaar?! Tot dusver wel!
Maar nee, zo voelt het niet, want ik wil nu ook de woonkamer doen.

Terwijl ik bezig was, ratelde mijn hoofd van links naar rechts, van emotie naar ratio. Overdenkingen, ideeën en fragmenten van het succes! Schilderen werkt eigenlijk best wel therapeutisch.

Jongeren

Kluswerk is voor de een wel of niet leuk, maar het moet wel gebeuren. Als je er eenmaal aan begint, wil je verder, want de spullen staan klaar en je bent toch al lekker op dreef en supergemotiveerd! Zo ook met jongeren die een werkloos op de bank zitten.

Vooroordelen weghalen. Liefde en aandacht te schenken aan hen die het vertrouwen in mens en maatschappij zijn verloren (gaatjes vullen) Waar te veel (plamuur) is, gladschuren. CV’s upgraden, brieven helpen schrijven en netwerken. De kaders en het beleid bepalen welke koers we gaan varen richting aanpak en wat we ervoor nodig hebben. En weer fris en fruitig in een nieuw jasje, de komende tijd vooruit!

Stapje voor stapje…het is nu ook aan jou om jezelf op te pakken en aan te pakken en zeker niet bij de pakken neer te zitten. Laat je zelf niet gek maken door de media of wat mensen je wijs maken. Er zijn banen Misschien niet direct in je afstudeerrichting.

Ruim je hoofd op, los problemen op, vraag je omgeving naar je CV en brieven te kijken,  geef je zelf hier en daar een likje verf en go get what’s yours!  Doe het zelf en doe het samen, met alle instanties. Ik kan je garanderen dat er in iedere wijk wel 10 organisaties zijn die jou kunnen helpen. Niemand kan en gaat je helpen de eerste stap te zetten. De eerste stap zet jij zelf! Succes!

Met de hartelijke groeten,

Jane

