foto-jiya

Alles kun je leren

Of het nu is door een vierjarige opleiding, tweedaagse intensive cursus of gewoon door een instructiefilmpje op Youtube. Iedereen is uniek en heeft zijn eigen leermethode. De een is een boekenwurm en de ander leert door in de praktijk te zien hoe een ander het (voor) doet. Oefening baart kunst. Je leert ook door vallen en opstaan! Leren van andermans fouten, is ook een kunst.. Uiteindelijk zou je zelf moeten ervaren met je hart hoe het voelt om fouten te maken. Je eigen leerproces ontwikkelen. Ze zeggen ook wel eens: What doesn’t kills you makes you stronger!

 

Tomboy

Zo ben ik ook sterk en zelfredzaam geworden. Als jong meisje was ik altijd geïnteresseerd in hoe dingen werken. Dus niet het merk van een grote auto maar de motor en de drijfkracht. Ik was toen een tomboy en was vaak te vinden onder de motorkap of knutselen aan mijn fiets.

Ik was altijd geïnteresseerd in waarom mensen zijn zoals ze zijn (geworden). Ik nam het altijd op voor de beugelbekkies en kinderen die het niet breed hadden thuis en gepest werden op school. – Vandaar mijn empathie voor jongeren. Niet iedereen wordt geboren onder gelijke omstandigheden-. Ik stelde altijd vragen: “Waarom is het zo”, “hoe komt het dat..”, en doe tot op heden geen aannames. No filters! Iedereen verdient een kans. Overigens wordt het niet altijd op prijs gesteld als je vragen stelt en dan weet je waar je niét moet zijn.

Kinderen & Carrière

Als alleenstaande carrière moeder is werk en privé best goed te combineren. Ik run mijn gezin dan ook als een organisatie. Een driemans organisatie waarin we intern veel zaken zelf oplossen en extern dingen inkopen om voor ons op te lossen. We hebben regelmatig “bedrijfsuitjes”, “functioneringsgesprekken” “werkoverleggen” en logistiek en bevoorrading (boodschappen doen) van ons huishouden wordt gezamenlijk gedragen (sjouwen) naar draagkracht en verantwoordelijkheid.

Zelfredzaam

Alles kun je leren dus ook problemen oplossen met je PC, eenvoudige klusjes zoals loodgieter en timmerman werkzaamheden of een lampje vervangen van je auto. Door het gewoon te doen en twee gaatjes fout te boren en de derde wel goed, leer je het! Een, scheelt het enorm veel in de portemonnee en twee, moet je tot op zekere niveau zelfredzaam zijn. Je kan immers niet altijd direct een beroep doen op je vader, je broer of je partner. Durf ook te kiezen voor een opleiding of baan in de ICT en techniek of in de politiek.

Daarnaast kun jij expert worden in bijvoorbeeld juridische aspecten die je soms treffen in het leven. Denk aan arbeidsrecht, scheiding, consumentenrecht. Alles is te googlen, op te zoeken en te raadplegen. Er zijn veel instanties die je graag gratis advies geven. Dat scheelt wederom in de portemonnee en controleer je of je adviseur de juiste informatie verstrekt. Zelfs dan doe ik wederom geen aannames. Vertrouwen is goed, controleren is beter.

Wat heb je ervoor nodig?

Een gezond verstand en een dosis humor om zaken te relativeren. Een goed netwerk van familie, vrienden en kennissen die elk op hun gebied iets toe te voegen hebben in jouw leven en jij in die van hen. Voor alle problemen zijn er ook oplossingen.

Tot slot

Tot slot geef ik je mee, volg niet altijd je hart maar ook je verstand. Je kan je hart de ruimte geven om met je verstand te communiceren. De tijd zal het je uitwijzen wat verstandig is. Wanneer je hart, je jiya in balans is met je verstand, maak je de juiste beslissing en zo word je expert en kan je het doorgeven aan de volgende generatie. Zo worden we elke generatie sterker, slimmer en sexier!

Gepubliceerd door Stichting Jiya

Met de hartelijke groeten,

Jane

 

