Mijn verhaal is niet uniek! Het vertelt het verhaal van 650.000 werkzoekenden. Of je wel of geen diploma’s hebt, wel of geen werkervaring, wel of niet een netwerk. Of je goede sociale en presentatievaardigheden bezit. Het gaat om arbeidsmarktdiscriminatie (leeftijd (ervaring is te duur), vrouw, afkomst en misschien helpt mijn toon ook niet). Prima! Neem dan twee jongeren aan met mijn couleur locale. Het gaat niet meer om kunnen maar gunnen! 

Dit artikel heb ik ook op LinkedIn gedeeld en lees hier de reacties en ik zie dat enkele reaguurders hun reacties hebben verwijderd. Zonde!

Haagse werkloosheidsgoeroe belandt nu zélf in de bijstand

Het ene moment ben je succesvol en motiveer je jongeren vanuit de bijstand naar een baan, het andere moment zit je juist zélf in de bijstand. Waarin het zó moeilijk is de eindjes aan elkaar te knopen, dat zelfs de tv de deur uit moet. Het overkomt Jane Kuldipsingh, voormalig Haags ambassadeur jeugdwerkloosheid. ,,Het is ironisch, nietwaar.” 
Peter Koop 28-06-16, 07:31

,,Een jaar lang heb ik me voor de gemeente uit de naad gewerkt om jongeren de bijstand uit te krijgen. Nu weet ik straks zelf hoe het is om aan de onderkant te zitten”, zegt de Haagse.

Ambassadeur
Kuldipsingh werd in mei 2013 door toenmalig wethouder Henk Kool aangesteld als ambassadeur. Naar eigen zeggen heeft ze samen met het Werkgeversservicepunt duizend jongeren vanuit de bijstand naar een baan geholpen. ,,Dat leverde de gemeente 4 miljoen op.”

Kools opvolger Rabin Baldewsingh gooide het roer echter om en nam afscheid van de ambassadeur. Kuldipsingh vindt dat zijn beleid te weinig vruchten afwerpt. ,,Er is veel te weinig aandacht voor hoogopgeleide werklozen.” Een gemeentewoordvoerster bestrijdt dat. ,,We hebben óók aandacht voor deze groep. Zo houden we netwerktrainingen, zijn er startersbeurzen en traineeships. Maar omdat 90 procent van de jongeren lager opgeleid is, ligt daar wel onze focus.”

Secretaresse
Kuldipsingh zegt de afgelopen twee jaar ‘alles’ te hebben gedaan om aan een baan te komen. ,,Eerst op m’n eigen niveau, als communicatieadviseur. Daarna ging ik elke keer iets afschalen, maar zelfs als secretaresse kom ik niet aan de bak.”

Wat gaat er mis? ,,Tja, als ik dat eens wist”, verzucht ze. ,,Ik ben niet op mijn mondje gevallen én vrouw. Misschien zijn er bedrijven die dat afschrikt.” En nu dus de bijstand. ,,Ik ben alleenstaand met de zorg voor twee kinderen. Mijn inkomen wordt 1.300 euro, terwijl we aan vaste lasten 1.200 euro kwijt zijn. Ik heb overal op moeten bezuinigen. En heb zelfs het televisieabonnement moeten opzeggen.”

AD Den Haag
Den Haag FM
Radio interview Den Haag FM
Radio interview VahonFM
Bericht op AmorFM

