Workshop Daarom Debatteren
zondag 21 mei 2017 14.00-16.00 uur
Keu’s Genoeg

Genemuidenstraat 208, Den Haag (Escamp)logoKeusGenoeg

He wat leuk dat je even een kijkje neemt. Je hebt waarschijnlijk de flyer in de brievenbus gekregen en gegoogled op “Powered by Jane”.

Hier vind je alle informatie over de workshop en surf gerust door mijn pagina om meer te weten over wie ik ben en wat ik doe. Ik heb een facebook fanpagina waar ik dagelijks gekkigheid post over debatteren, discussiëren en dialoog. Vind het leuk en ontvang dagelijks gratis inspiratie, tips maar ook adviezen. Groetjes Jane

 

Het programma

13.30-14.00 uur Inloop en kennismaking
14.00-14.15 uur Waarom debatteren?
14.15-14.30 uur Spreek-en presentatietechnieken
14.30-15.00 uur Leren beargumenteren
15.00-15.30 uur Do and Don’ts van debatteren
15.30-16.00 uur De praktijk twee oefenstellingen
16.00-17.00 uur Evaluatie en netwerken

Eventbrite - Workshop Daarom Debatteren

Wat leer je?

De workshop is voor deelnemers die echt hun persoonlijke presentatie willen versterken en verbeteren. Denk aan de eerste indruk, tone of voice en inhoud. Je leert wat actief luisteren is en hoe in te haken om gehoord te worden. Je leert gestructureerd te beargumenteren en ook jouw emoties in bedwang te houden tijdens het debatteren.
Dit is een interactieve workshop en we gaan veel doen!
Je leert het vormen, formuleren en presenteren van je mening en standpunt!

Investering

Maximaal 20 personen per workshop. De investering is €49,- voor twee uur interactieve workshop in de politieke stad Den Haag. Ken je een vriend(in) die wat meer peper kan gebruiken? Neem ze dan mee voor de prijs van de introducé. Neem voor €10,- een introducé mee! Bovendien zorg ik ervoor dat je altijd gratis kunt parkeren!

Voor een hapje en drankje wordt gezorgd. Aanmelden kan tot twee dagen voor aanvang en als de betaling is voldaan. Direct na je inschrijving ontvang je een Whatsapp naar iDeal. Er is geen restitutiebeleid, maak tijd en investeer nou eens keer in jezelf. Je verdient het!

Voor wie

flyer 21 meiVaak genoeg kom ik mensen tegen die ook verbaal sterk willen zijn en een goed debat willen leren aangaan. Daarom wil ik mijn debat-skills met iedereen delen op een laagdrempelige en betaalbaar niveau.

Je kent vast wel iemand die zich slecht presenteert, voorover loopt en een lijzige manier van spreken heeft. “Dit kan echt niet”, hoor ik zeggen. Je kent vast wel iemand die altijd ruzie heeft met alles en iedereen. Je kent vast wel iemand die een verhaal vertelt waar geen touw aan vast te knopen is. De omgeving roept dan: “doe er wat aan”. “Hoe dan, waar dan, alles is zo duur”. Hier! Je kunt de workshop natuurlijk ook cadeau doen of de flyer als hint toesturen of samen deelnemen. Ik ben trouwens geen therapeut, ik heb geen sofa. Ik doe een handreiking.

Wie ik ben om het je te vertellen?

vara-logo-lagerhuisGeloof me, ik heb ook met mijn rug tegen de muur gestaan. Niet een keer, niet twee keer maar wel honderd keer. Dankzij mijn argumenten heb ik veel bij elkaar geredeneerd en mensen tot nadenken gezet.

Ik organiseer al 14 jaar Laakerhuis debatten in Laak waar ik programmamaker en debatleider van ben. Ik neem deel aan diverse debatten in Den Haag en omgeving.

Ik zit momenteel met 19 andere panelleden in het Vara programma Het Lagerhuis en ben live in debat op de nationale televisie.

Veel oefenen. Ook daarvoor heb ik een maandelijks klasje om te oefenen te debatteren. Overtuig niet jezelf, overtuig de ander van jouw gelijk.

Je kunt je aanmelden via Eventbrite

Wat heeft discussiëren of debatteren mij tot nu gebracht dat ik wil overdragen aan jou:

  1. Het heeft mijn presentatievaardigheden verhoogd. Ik durf te spreken in het openbaar en ik kan spelen met mijn stem, houding en non-verbale communicatie.
  2. Het heeft mij assertiever (iemand die goed kan opkomen voor zichzelf. Een assertief persoon is meestal weerbaar en laat niet met zich sollen. Het woord is ontleend aan het Engelse assertive, wat zoveel betekent als het hebben van een sterk zelfvertrouwen) gemaakt en zeker niet agressiever (We spreken van agressie wanneer iemand andermans grenzen overschrijdt, bewust schade berokkent of met woede probeert iets te bereiken. Er zijn grofweg vier soorten agressie. Je kunt agressief gedrag in veel gevallen opvangen met samen-boven-gedrag).
  3. Debatteren dwingt me goed te luisteren, samenvatten en doorvragen.
  4. Debatteren leert me kritisch denken. Ook naar mezelf.
  5. Het heeft mijn leren structuren en organiseren van mijn gedachten. Wat wil ik zeggen en hoe maak ik mijn punt.
  6. Het heeft mij leren logisch nadenken en zaken beargumenteren.
  7. Debatteren leert mij zoveel mogelijk feiten te onderzoeken voordat ik een debat aanga.
  8. Debatteren leert mij soms gas terug te nemen en niet als een stortbui over iemand heen te vallen.
  9. Het heeft me ook geleerd vaker mijn mond dicht te houden! Dat is mijn persoonlijke uitdaging!
  10. Ik ga een goed gesprek niet uit te weg en soms provoceer ik een ander tot een reactie.
  11. Het heeft mijn denkvermogen, vertrouwen, evenwicht en het gevoel van eigen waarde vergroot.
  12. Ik kan vanuit diverse percepties kijken naar een thema. Ik verplaats me makkelijk in andermans schoenen waardoor er empathie ontstaat voor de andere tegendenker.
  13. Debatteren leert me mijn vrolijkheid en relativeringsvermogen in te zetten op de juiste momenten. Humor overwint alles.
  14. Debatteren leert me voor mijzelf op te komen in een maatschappij die steeds HARDER GAAT SCHREEUWEN op sociale media en in het dagelijks leven. Doe even normaal of ga even afkoelen. 

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd.

Zo zijn er tal van redenen waarom debatteren goed is voor je ontwikkeling van je verbale en non-verbale communicatie. Het is een verrijking en investering in jezelf, je medemens,  collega’s, je vrienden, je familie en de mensen die je zo lief hebt. Jouw boosheid of verdriet kun je kanaliseren. Dat je een boze burger bent alla (vooruit dan maar) maar gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.

Staying quiet doesn’t always mean I have nothing to say.
Sometimes it means I don’t think you’re ready to hear my thoughts.

Ik ben dol op debatteren. Vraag me mijn mening over welk thema dan ook. Ik heb altijd wel een mening. Het is bij mij links of rechts, ja of nee en in slechts enkele gevallen een “durf ik niet te zeggen.”, omdat ik niet exact op de hoogte ben. Je moet wel van goede huize komen om met mij een debat aan te gaan. Daar bedoel ik mee dat je wel je feitjes en geen fabeltjes paraat moet hebben. Natuurlijk heb ik niet alle wijsheid in pacht maar ik bereik veel met humor en liefde voor de mensheid. Soms is het beter je mond te houden!

Vervolg: maandelijks doordeweekse avond in Den Haag twee uurtjes oefenen met actuele stellingen voor €10,00 per keer inclusief drankjes.

Het leven is een debat, ga het aan!

