Als meningloze en onbevooroordeeld onbevangen debatleider van het Laakerhuis werp ik een balletje op:

“Politici moeten kappen met sociale media.”

Volgen, taggen, mentionen, googlen, blokkeren of gewoon unfrienden!

Sociale media is zodanig doorgeslagen dat enkele politici niet meer actief is op Twitter. Diederik Samsom klaar met Twitter, Femke Halsema stopt met Twitter vanwege “schreeuwers” en Geert Wilders tweet al jaren met een geheim twitteraccount Willie Geerens @zip15nl_Frank.

De Haagse burgemeester, Jozias van Aartsen ergert zich: “Politici hebben het te druk met de volgende tweet die in de tijdlijn wordt gedonderd.”

Aan de andere kant bereiken politici een grotere en wellicht een stemmende doelgroep die het eens of oneens is. Sociale media bijhouden is een arbeidsintensieve fulltime baan en soms kan een reactie dan ook niet uitblijven zoals Lodewijk Asscher reageert op scheldpartijen op Facebook.

Sociale media moet niet als doel maar als middel worden ingezet om invloed uit te oefenen, denk ik zomaar. Om een beetje bij te blijven wat speelt in Nederland en de wereld moet je sociale media volgen. Op de “zendknop” drukken is dan een keuze, een statement of een strategie. Mensen zoals ik worden hiervoor ingehuurd om ze te bedenken.

Ik ben geen politici en heb geen voorbeeldfunctie en kan me geen dag zonder Twitter, Facebook en LinkedIn voorstellen. Ik ben trouwens verslaafd aan mijn mobiele telefoon ondanks ik alle meldingen en piepjes heb uitgezet.

Kom, praat en luister mee op het Laakerhuis op zondag 19 februari 13.30-16.30 uur in het vernieuwde wijkcentrum Laakhage. Peilstraat 67 in Den Haag.

Meld je aan via Eventbrite 

